Kelemahan
Dalam Penulisan Di Kalangan Pelajar.
1. Kebanyakan pelajar menghadapi masalah
dalam penulisan terutamanya dari aspek membina ayat
dengan
betul dan lengkap.
2. Menyusun
idea dalam penulisan.
3. Tidak
dapat mengekspresi dengan baik untuk memastikan penulisan mereka disiapkan
mengikut
tujuan yang telah ditetapkan
4. Membina ayat jika bantuan seperti
gambar, kosa kata atau rangkai kata tidak disertakan.
5. Murid lebih cenderung untuk menulis ayat
tunggal sahaja. Masalah ini jika dibiarkan berlarutan
akan
mempengaruhi markah peperiksaan mereka, terutamanya pada bahagian karangan.
6. Pelajar ketandusan idea dan tidak dapat membina ayat majmuk yang
berkaitan dan bersesuaian
dengan
topik yang diberi.
7. Membina ayat majmuk terhad kepada kata
hubung yang mudah difahami oleh murid, contohnya
‘dan’.
8. Tidak tahu membina ayat majmuk dengan
menggunakan kata hubung yang sesuai.
Fokus Pengajaran
Masalah
utama yang perlu difokuskan ialah meningkatkan kemahiran membina ayat majmuk.
Kaedah Pengajaran Yang Sesuai.
Meningkatkan
penguasaan pelajar dalam kemahiran membina ayat majmuk dengan menggunakan
kaedah Soalan-Respons “5W1H” melalui gambar besiri, gambar tunggal dan kata hubung.
a.
Kaedah Soalan-Respons “5W1H” kepada responden dan meminta mereka
mengingatinya.
Perkataan yang mula-mula digunakan ialah “
siapa “ ( who ) atau siapa yang terlibat dalam situasi
tersebut. Saya meminta pelajar membayangkan siapa atau subjek. Kemudian pelajar di minta
menamakan subjek tersebut. Sekiranya subjek tersebut manusia, maka tuliskan
nama orang itu dan sekiranya haiwan atau benda tuliskan juga namanya.
Seterusnya “ bila “ ( when ), saya meminta pelajar membayangkan bilakah kejadian tersebut berlaku iaitu dari aspek masa atau
hari. Begitu juga dengan “ di mana “ ( where ), pelajar dikehendaki memberi contoh
tempat kejadian atau sesuatu peristiwa itu berlaku. Bagi perkataan “ kenapa “ ( why ) pula, pelajar perlu menyatakan kenapa
sesuatu peristiwa atau keadaan itu terjadi. Kemudian, melalui perkataan “ apa “
( what ), pelajar perlu menyoal diri mereka
sendiri tentang apakah peristiwa yang berlaku dan perkataan “ bagaimana “ ( how ) pula memerlukan pelajar memikirkan
bagaimana keadaan atau situasi yang berlaku.
b.
Latih tubi
kaedah Soalan-Respons “5W1H” menggunakan
gambar bersiri.
Latihan
ini memerlukan pelajar membina ayat majmuk berdasarkan gambar bersiri yang
diberi. Berlainan dengan apa yang pelajar biasa hadapi, para pelajar tidak
diberi perbendaharaan kata yang berkaitan tetapi pelajar perlu menggunakan
teknik Soalan-Respons“5W1H” yang telah
diperkenalkan kepada mereka untuk membantu mereka mencari idea atau
mengembangkan isi yang terkandung dalam gambar, kemudian pelajar di minta
membina ayat majmuk yang bersesuaian dengan gambar yang diberi. Latihan ini
dilaksanakan pada masa rehat dan juga masa ketiadaan guru mata pelajaran.
c.
Latih tubi
kaedah Soalan-Respons “5W1H” menggunakan
gambar tunggal.
Aktiviti pada strategi 3 memerlukan
pelajar membina lima ayat majmuk berdasarkan gambar tunggal. Bilangan ayat
yang perlu ditulis oleh pelajar dihadkan oleh saya. Gambar tunggal juga diberi kepada para
pelajar untuk membantu mereka mengembangkan idea dan ini juga dapat menguji
kemahiran berfikir para pelajar ke tahap yang lebih tinggi. Bagi memudahkan
pelajar mendapat idea dan mengembangkannya, saya telah meminta pelajar
membulatkan gambar atau situasi yang menunjukkan kata kerja. Kemudian barulah
pelajar membina ayat dengan menggunakan kata kerja tersebut. Pelajar juga
diingatkan supaya menggunakan kaedah Soalan-Respons “5W1H” semasa membina ayat.
d.
Latih tubi
Soalan-Respons “5W1H” menggunakan
kata hubung.
Pelajar
membina ayat majmuk berdasarkan kata hubung yang diberi. Latihan ini bertujuan
membimbing pelajar membina ayat majmuk dalam penulisan dan diharap pelajar
dapat menggunakan pelbagai kata hubung yang bersesuaian . Latihan ini telah
dilakukan pada masa terluang dan dilaksanakan di pusat sumber sekolah selama
lebih kurang satu jam.
Teknik
Pengajaran Bahasa.
Teknik Main Peranan
·
Melakonkan
situasi/masalah/peristiwa yang dianggap penting.
·
Pelajar
memegang watak tertentu yg ditetapkan/dipilih oleh pelajar.
·
Dilakukan
secara spontan..tiada skrip.
·
Pelajar
cuba menyelesaikan masalah atau menjelaskan situasi kepada pelajar lain.
·
Bermula
dengan pemikiran masalah.
Teknik Permainan Bahasa
·
Mempelajari
bahasa melalui permainan.
·
Berfingsi
– peluang latihan intensif kepada pelajar, pembelajaran bermakna dan sbg alat
diagnostic.
·
Menggunakan
kemahiran mendengar, bertutur, ,e,baca dan menulis dalam aktiviti.
·
Hala
tuju kepada merangsang interaksi cerbal, menambah kefasihan, keyakinan, alat
yang dapat mengikis rasa bosan, sebagai alat pemulihan, pengukuhan dan
pengayaan.
Teknik Latih Tubi
·
Tujuan
– untuk mencapai tahap penguasaan kemahiran dan bagi menjamin kekekalannya.
·
Pelajar
melalui proses mendengar, melihat, memikirkan maksud dan tugas perkataan2
·
Teknik
ini memberi perhatian kepada 5 aspek kebolehan menggunakan bahasa.
Ø
Sebutan
– patah perkataan, sukukata
Ø
Tatabahasa
– penggunaan bahasa yang tepat mengikut hukum bahasa.
Ø
Perbendaharaan
kata – meluaskan kemahiran dlm penggunaan imbuhan mengikut konteks.
Ø
Kefasihan
– berfikir dan bertutur secara spontan.
Ø
Kefahaman
– Latiham memahami soalan dan jawapan yang wajar.
Teknik Bercerita
·
Teknik
dalam membina kecekapan berbahasa.
·
Latihan
pemahaman, perluasan perbendaharaan kata dan tatabahasa.
·
Memberi
perhatian peringkat permulaan, kemuncak dan kesudahan cerita.
·
Teknik
persembahan, suara, gerak laku dan kawalan mata.
·
Penyampaian
berintonasi.
Langkah2 persediaan
Ø
Pilih
cerita yang sesuai mengikut peringkat umur, kecedrasan dan minat pelajr.
Ø
Sesuaikan
dengan isi pelajaran yang hendak disampaikan.
Ø
Mengkaji
cerita itu dan masukkan aspek-aspek bahasa.
Ø
Hafazkan
frasa atau ayat-ayat penting.
Ø
Latih
bercerita seolah2 guru ada dihadapan..sekali sebelum situasi sebenar.
Ø
Bercerita
dalam keadaan yang selesa.
Ø
Menggunakan
gambar, objek sebenar/ BBM.
Ø
Sediakan
kad-kad perkataan, frasa2 atau ayat3 yang berkaitan dengan aspek bahasa yang
hendak disampaikan.
Teknik Inkuiri
1. Teknik
ini dikenali sebagai teknik tinjau siasat.
2. Merangkumi
aspek-aspek soal selidik untuk mendapatkan jawapan atau kesimpulan yang
berorientasikan masalah.
3. Dapat
menimbulkan daya refleksi di kalangan pelajar.
4. Merupakan
satu kaedah pengajaran bahasa yang dinamik untuk menimbulkan minat dan daya
kreativiti di kalangan pelajar kerana pelajar sering mengemukakan soalan
bagaimana. Oleh itu, ia dapat melatih pelajar mengemukakan pelbagai soalan.
5. Memberikan
latihan yang sebenar dalam proses kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis.
Pengendalian teknik
inkuiri.
1.
Proses mengenal
masalah.
2.
Mengkaji masalah
3.
Mengumpul maklumat.
4.
Menganalisis.
5.
Membuat rumusan.
Teknik
Perbahasan
·
Hanya
sesuai diajar di SM.
Teknik
Kuiz
·
Guru
dapat mengukuhkan pengajaran dan memantapkan pemahaman pelajar mengenai
topic-topik tertentu.
·
Pelajar
dapat mengulangkaji sambil bergembira.
·
Pelajar
dapat melupakan permasalahan mereka dengan mengemukakan soalan-soalan
menggunakan teka-teki.
·
Pelajar
dapat belajar kaedah dan cara berfikir yang baru.
·
Membantu
pelajar memahami sistem Bahasa melayu terutama dari segi bentuk, makna dan penggunaan
bahasa yang tepat.
·
Dapat
dijadikan sebagai aktiviti rangsangan, pengayaan, pemulihan dan pengukuhan.
Pengendalian
Ø
Dijalankan
secara spontan pada peringkat permulaan, perkembangan dan penutup.
Teknik Sumbangsaran
Dikenali
sebagai percambahan fikiran .
·
Perbincangan
di setiap kumpulan.
·
Ali
memberikan pendapat.
·
Biasa
dimulakan dengan memikirkan masalah yang sesuai.
·
Masalah
kekemukakan kepada pelajar dengan cara membacakannya, memperlihatkan melalui
filem, tv, mendengar rakaman dsb,
Tujuan
·
Sesuai
dengan kebolehan murid.
·
Garis
panduan guru haruslah ringkas dan jelas.
·
Setiap
cadangan dicatat untuk dibincangkan bersama.
·
Kumplan
mesti memilih pengerusi yang betul2 layak.
·
Setiap
akhli diberi peluang mengemukakan
cadangan.
·
Seberapa
banyak idea.
·
Perbincangan
tidak formal haruslah diwujudkan.
·
Pastikan
peruntukan masa .
·
Digalakkan
menggunakan prinsip 5w1h.
Teknik
Soal Jawab
TeknikSimulasi
-
Hampir
menyerupai keadaan sebenar.
-
Memerlukan
pelajar berinteraksi sesame sendiri berdasarkan peranan masing-masing.
·
Pelajar
menggunakan kemahiran belajar seperti mengumpul maklumat, menjalankan temuramah
dengan individu dan catat isi-isi penting.
·
Pelajar
digalak memberi pendapat, cadangan, membuat keputusan dan menyelesaikan masalah
berdasarkan peranan
·
Memberi
peluang mengalami sendiri situasi dan masalah.
·
Kemahiran
lisan, membaca dan menulis dapat ditingkatkan.
·
Dapat
mewujudkan pelbagai aktiviti menarik – dan menjadi sumber motivasi .
Teknik
Drama
Teknik
Perbincangan
Teknik
Forum
Teknik
Dialog.
No comments:
Post a Comment