Friday 24 January 2014

MEMUPUK KEJAYAAN PELAJAR


Pendahuluan.
Kejayaan pelajar perlu menjadi keutamaan nombor satu setiap guru. Kejayaan boleh diukur dengan pelbagai cara. Bagi sesetengah pelajar , kejayaan diukur berdasarkan perolehan gred yang baik di dalam kelas. Bagi pelajar-pelajar lain, kejayaan mungkin diukur melalui peningkatan penglibatannya di dalam kelas atau berdasarkan gred yang lebih baik. Tidak kira bagaimana kejayaan itu diukur, guru harus membantu setiap pelajar mencapai potensi mereka sepenuhnya.  


Strategi Yang Boleh Diguna Oleh Guru.

Berikut adalah beberapa strategi yang guru boleh gunakan untuk membantu mencapai matlamat tersebut.
1.    Ada Jangkaan Tinggi
Jangkaan tinggi adalah  penting dalam mewujudkan persekitaran akademik di dalam bilik darjah.  Jangkaan itu menetapkan sasaran yang tinggi, namun  bukan suatu yang mustahil untuk dicapai dan memenuhi harapan pelajar. Jika anda menetapkan kedudukan yang tinggi, anda mempunyai peluang yang lebih untuk mencapai yang lebih baik. Pelajar akan meningkat ke tahap itu. Malah jika mereka tidak mencapai  standard tinggi seperti yang anda tetapkan , mereka masih akan mendapat manfaat dan mencapai lebih baik  berbanding hanya menyimpan harapan yang sedikit atau tiada langsung.

2.  Membuat Prosedur Kelas Yang Berkesan Untuk Meminimumkan Gangguan.
     Salah satu cara utama untuk membantu anak-anak muda berkelakuan baik di rumah adalah dengan mencipta jadual yang berkesan dan konsisten bagi mereka untuk diikuti. Tanpa struktur ini , kanak-kanak sering berakhir dengan masalah disiplin. Demikian jugalah terhadap murid sekolah.. Walaupun prosedur bilik darjah sering mengambil sedikit masa dan usaha untuk dilaksanakan pada awal tahun persekolahan, namun apabila sudah ditubuh,  ia mewujudkan satu struktur yang membolehkan guru memberi  tumpuan kepada pengajaran, tidak lagi  terhadap  isu-isu gangguan kecil.

3.    Perkembangan Berterusan Dalam Profesion.
     Idea-idea baru dan penyelidikan yang boleh meningkatkan pengajaran sehari- hari anda sebaiknya diamalkan/dilaksanakan setiap tahun. Mengikuti maklumat terkini melalui forum-forum, bengkel, dalam talian, dan jurnal profesional akan boleh menjadikan anda seorang guru yang lebih baik. Seterusnya  dapat mendorong pelajar lebih berminat untuk mencapai kejayaan yang lebih besar. Di sebaliknya, pengajaran yang sama dari semasa ke semasa pada setiap tahun adalah membosankan . Membuatkan  pengajaran kurang bersemangat. Pelajar pasti tidak akan mengambil perhatian terhadap pengajaran guru, menjadi bosan dan terganggu. Termasuklah  idea-idea baru dan kaedah pengajaran yang boleh membuat perbezaan yang besar.

4.    Bantu Pelajar Berkembang Melalui Taksonomi Bloom.
      Taksonomi Bloom menyediakan guru dengan alat yang hebat yang mereka boleh gunakan untuk mengukur kerumitan tugasan kerja rumah dan peperiksaan mereka. Menulis soalan dalam tahap kefahaman taksonomi adalah agak mudah. Ini tahap soalan yang kebanyakannya  berbentuk penilaian yang diberikan oleh guru-guru kelas. Oleh kerana jawapan yang tidak memerlukan lebih daripada ingat mudah, pelajar benar-benar tidak mendalami pembelajaran. Walau bagaimanapun, pelajar bergerak ke atas piramid dan memerlukan mereka untuk memohon, menganalisis, menilai dan mensintesis maklumat akan menyebabkan peningkatan penggunaan kemahiran pemikiran kritikal dan peluang yang lebih besar untuk pembelajaran yang sahih.

5.    Kepelbagaian Teknik Pengajaran.
      Apabila anda mengubah kaedah pengajaran , anda menyediakan pelajar dengan peluang yang lebih besar untuk belajar. Setiap pelajar mempunyai gaya pembelajaran yang berbeza, kekuatan dan kelemahan. Sebaliknya, jika hanya memberi tumpuan kepada satu atau mungkin dua kaedah yang mengarah kepada satu gaya pembelajaran, teknik pengajaran yang berbeza-beza  membolehkan guru dapat memberi tumpuan lebih kepada ketiga-tiga gaya pembelajaran. Di samping itu, pelajar akan lebih berjaya jika mereka tidak bosan. Pelbagai teknik pengajaran boleh membantu pelajar yang berminat di dalam kelas.

6.    Kemahiran Pengurusan Bilik Darjah Berkesan.
     Pelajar akan mempunyai masa yang sukar berjaya dalam persekitaran yang mengganggu. Buat pelan disiplin yang berkesan berdasarkan peraturan mudah untuk difahami kelas. Pastikan adil dan konsisten dalam penguatkuasaan pelan tersebut setiap hari. Pelajar akan cepat menyedari bahawa kelas anda adalah tempat pembelajaran.

7. Teluslah Terhadap Pelajar  Tentang Bagaimana Untuk Berjaya
     Bagaimana untuk berjaya di dalam kelas,  harus mudah difahami oleh semua pelajar. Anda perlu menyediakan pelajar dengan sukatan pelajaran pada awal tahun ini yang menjelaskan dasar-dasar penggredan anda. Jika anda memberikan tugasan yang rumit atau subjektif seperti esei atau kertas penyelidikan , pastikan untuk memberi pelajar satu salinan panduan  anda terlebih dahulu. Jika pelajar menyertai makmal sains , pastikan bahawa mereka memahami dengan tepat bagaimana anda akan menetapkan gred terhadap  penyertaan dan kerja mereka.

8. Percayailah Pelajar Anda dengan Sesungguhnya Dan Mahu Mereka Berjaya.
     Ini mungkin kelihatan jelas tetapi setiap guru perlu melakukan pemeriksaan khusus pada kepercayaan mereka sendiri tentang  pelajar-pelajar di dalam kelas mereka . Adakah terdapat mana-mana pelajar kita terabai ? Adakah terdapat pelajar yang sukar untuk mencapai atau yang hanya seolah-olah tidak mengambil berat? Pelajar boleh rasa perasaan anda tentang mereka jadi berhati-hatilah terhadap kepercayaan anda sendiri.

Cadangan Pembacaan Tambahan
1         1. Enhance Your Child’s Learning, Become a parent – teacher.
2         2. Five Key Classroom Procedures to Master.
3         3.  Methods of Professional Growth for Teachers.
4         4. Top 10 Tips for Classroom Discipline and Management.
5         5.  Fostering Student Achievement
  1. Lesson Objectives That Produce Results
  2. How to Create Rubrics
  3. Characteristics of an Effective Classroom
  4. Avoiding Teacher Bias and Erroneous Beliefs
  5. Methods to Assess Students
  6. Creating a Positive Learning Environment
  7. Connecting With Students
  8. How to Handle Discipline Problems with Effective Classroom Management

No comments:

Post a Comment