Pendahuluan.
Kejayaan pelajar perlu menjadi keutamaan nombor satu setiap guru.
Kejayaan boleh diukur dengan pelbagai cara. Bagi sesetengah pelajar , kejayaan
diukur berdasarkan perolehan gred yang baik di dalam kelas. Bagi
pelajar-pelajar lain, kejayaan mungkin diukur melalui peningkatan
penglibatannya di dalam kelas atau berdasarkan gred yang lebih baik. Tidak kira
bagaimana kejayaan itu diukur, guru harus membantu setiap pelajar mencapai
potensi mereka sepenuhnya.
Strategi Yang Boleh Diguna Oleh Guru.
Berikut adalah beberapa strategi yang
guru boleh gunakan untuk membantu mencapai matlamat tersebut.
1.
Ada Jangkaan Tinggi
Jangkaan tinggi adalah penting dalam mewujudkan persekitaran
akademik di dalam bilik darjah. Jangkaan
itu menetapkan sasaran yang tinggi, namun bukan suatu yang mustahil untuk dicapai dan
memenuhi harapan pelajar. Jika anda menetapkan kedudukan yang tinggi, anda
mempunyai peluang yang lebih untuk mencapai yang lebih baik. Pelajar akan
meningkat ke tahap itu. Malah jika mereka tidak mencapai standard tinggi seperti yang anda tetapkan ,
mereka masih akan mendapat manfaat dan mencapai lebih baik berbanding hanya menyimpan harapan yang
sedikit atau tiada langsung.
2. Membuat Prosedur Kelas Yang Berkesan Untuk Meminimumkan
Gangguan.
Salah satu cara utama untuk membantu anak-anak muda berkelakuan baik di
rumah adalah dengan mencipta jadual yang berkesan dan konsisten bagi mereka
untuk diikuti. Tanpa struktur ini , kanak-kanak sering berakhir dengan masalah
disiplin. Demikian jugalah terhadap murid sekolah.. Walaupun prosedur bilik
darjah sering mengambil sedikit masa dan usaha untuk dilaksanakan pada awal
tahun persekolahan, namun apabila sudah ditubuh, ia mewujudkan satu struktur yang membolehkan
guru memberi tumpuan kepada pengajaran,
tidak lagi terhadap isu-isu gangguan kecil.
3.
Perkembangan Berterusan Dalam Profesion.
Idea-idea baru dan penyelidikan yang boleh
meningkatkan pengajaran sehari- hari anda sebaiknya diamalkan/dilaksanakan
setiap tahun. Mengikuti maklumat terkini melalui forum-forum, bengkel, dalam
talian, dan jurnal profesional akan boleh menjadikan anda seorang guru yang
lebih baik. Seterusnya dapat mendorong
pelajar lebih berminat untuk mencapai kejayaan yang lebih besar. Di sebaliknya,
pengajaran yang sama dari semasa ke semasa pada setiap tahun adalah membosankan
. Membuatkan pengajaran kurang bersemangat.
Pelajar pasti tidak akan mengambil perhatian terhadap pengajaran guru, menjadi
bosan dan terganggu. Termasuklah idea-idea
baru dan kaedah pengajaran yang boleh membuat perbezaan yang besar.
4.
Bantu Pelajar Berkembang Melalui Taksonomi
Bloom.
Taksonomi Bloom menyediakan guru dengan
alat yang hebat yang mereka boleh gunakan untuk mengukur kerumitan tugasan
kerja rumah dan peperiksaan mereka. Menulis soalan dalam tahap kefahaman
taksonomi adalah agak mudah. Ini tahap soalan yang kebanyakannya berbentuk penilaian yang diberikan oleh
guru-guru kelas. Oleh kerana jawapan yang tidak memerlukan lebih daripada ingat
mudah, pelajar benar-benar tidak mendalami pembelajaran. Walau bagaimanapun,
pelajar bergerak ke atas piramid dan memerlukan mereka untuk memohon,
menganalisis, menilai dan mensintesis maklumat akan menyebabkan peningkatan
penggunaan kemahiran pemikiran kritikal dan peluang yang lebih besar untuk
pembelajaran yang sahih.
5. Kepelbagaian
Teknik Pengajaran.
Apabila anda mengubah kaedah pengajaran ,
anda menyediakan pelajar dengan peluang yang lebih besar untuk belajar. Setiap
pelajar mempunyai gaya pembelajaran yang berbeza, kekuatan dan kelemahan.
Sebaliknya, jika hanya memberi tumpuan kepada satu atau mungkin dua kaedah yang
mengarah kepada satu gaya pembelajaran, teknik pengajaran yang
berbeza-beza membolehkan guru dapat memberi
tumpuan lebih kepada ketiga-tiga gaya pembelajaran. Di samping itu, pelajar
akan lebih berjaya jika mereka tidak bosan. Pelbagai teknik pengajaran boleh
membantu pelajar yang berminat di dalam kelas.
6. Kemahiran
Pengurusan Bilik Darjah Berkesan.
Pelajar akan mempunyai masa yang sukar berjaya dalam persekitaran yang
mengganggu. Buat pelan disiplin yang berkesan berdasarkan peraturan mudah untuk
difahami kelas. Pastikan adil dan konsisten dalam penguatkuasaan pelan tersebut
setiap hari. Pelajar akan cepat menyedari bahawa kelas anda adalah tempat
pembelajaran.
7.
Teluslah Terhadap Pelajar Tentang Bagaimana
Untuk Berjaya
Bagaimana untuk berjaya di dalam kelas, harus mudah difahami oleh semua pelajar. Anda
perlu menyediakan pelajar dengan sukatan pelajaran pada awal tahun ini yang
menjelaskan dasar-dasar penggredan anda. Jika anda memberikan tugasan yang
rumit atau subjektif seperti esei atau kertas penyelidikan , pastikan untuk
memberi pelajar satu salinan panduan anda terlebih dahulu. Jika pelajar menyertai
makmal sains , pastikan bahawa mereka memahami dengan tepat bagaimana anda akan
menetapkan gred terhadap penyertaan dan
kerja mereka.
8. Percayailah Pelajar Anda dengan
Sesungguhnya Dan Mahu Mereka Berjaya.
Ini mungkin kelihatan jelas tetapi setiap
guru perlu melakukan pemeriksaan khusus pada kepercayaan mereka sendiri tentang
pelajar-pelajar di dalam kelas mereka .
Adakah terdapat mana-mana pelajar kita terabai ? Adakah terdapat pelajar yang
sukar untuk mencapai atau yang hanya seolah-olah tidak mengambil berat? Pelajar
boleh rasa perasaan anda tentang mereka jadi berhati-hatilah terhadap
kepercayaan anda sendiri.
Cadangan
Pembacaan Tambahan
1 1. Enhance Your Child’s Learning, Become a parent
– teacher.
2 2. Five Key Classroom Procedures to Master.
3 3. Methods of Professional Growth for Teachers.
4 4. Top 10 Tips for Classroom Discipline and
Management.
- Lesson Objectives That Produce
Results
- How to Create Rubrics
- Characteristics of an Effective
Classroom
- Avoiding Teacher Bias and
Erroneous Beliefs
- Methods to Assess Students
- Creating a Positive Learning
Environment
- Connecting With Students
- How to Handle Discipline Problems with Effective Classroom Management
No comments:
Post a Comment