Dari
meja Penulis.
Contoh alternative yang diketengahkan ini
adalah bertujuan untuk membantu guru-guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah di zon
yang dibimbing. Semoga dengan sedikit penjelasan pemeringkatan pengajaran ini,
pengajaran guru akan bertambah lebih baik dan memberikan impak yang lebih besar
terhadap perubahan tingkahlaku pelajar sama ada terhadap kemahiran yang perlu
dikuasai, pengetahuan yang perlu diketahui mahu pun perubahan sikap/sahsiah
mereka.
Contoh
ini sebenarnya hanyalah berupa satu cadangan atau pendapat. Mungkin ia kurang
sesuai di satu-satu tempat atau pada satu-satu situasi pembelajaran. Oleh itu,
guru-guru BM perlulah melakukan pengubahsuaian supaya langkah-langkah
pengajaran yang sesuai seperti yang dimaksudkan dapat disediakan lebih awal.
Ketahuilah bahawa, impak selepas pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan
itulah yang lebih utama; Dan untuk
mendapatkan impak yang amat menggalakkan itu, PdP haruslah cukup terancang,
mengandungi kemahiran yang perlu dikuasai, menyalurkan pengetahuan yang perlu
diketahui, menyisipkan nilai yang perlu ditanam di dalam diri setiap pelajar.
CONTOH ALTERNATIF LANGKAH-LANGKAH
PEMBELAJARAN KAREKTOR.
1.
PENDAHULUAN
·
Memastikan pelajar bersedia uantuk mengikuti
proses pembelajaran secara fizikal dan mental [minda].
Ø Permainan
Menguji Minda [Bahasa]
Ø Pembacaan
karya [komsas]
Ø Permainan
Angka [Matematik]
Ø Permainan
Menguji IQ. [bebas]
·
Mengajukan soalan-soalan yang mengaitkan
pengetahuan sedia ada [pengetahuan pembelajaran lalu] dan mengaitkan dengan
tajuk/kemahiran yang hendak diajar.
·
Menjelaskan tujuan pembelajaran dan
kemahiran/pengetahuan yang harus murid kuasai/ketahui.
·
Menyatakan cakupan/skop pembelajaran agar mudah
diikuti oleh pelajar, sesuai dengan Sukatan Pelajaran.
Contoh Alternatif:
Ø Guru
datang tepat waktu (contoh nilai yang ditanam – Disiplin)
Ø Guru
mengucapkan salam dengan ramah ( nilai – santun dan prihatin)
Ø Berdoa
sebelum memulai pembelajaran ( nilai – agama )
Ø Mengucapkan
rasa bangga kepada pelajar hadir dan mendoa yang baik2 kepada yang tidak hadir
( nilai – disiplin, rajin, agama, prihatin )
Ø Memastikan
pelajar masuk tepat waktu (nilai – disiplin)
Ø Menegur
pelajar yang lewat masuk dengan sopan ( Nilai – prihatin, sopan santun)
Ø Mengaitkan
pembelajaran dan keperluannya kepada pelajar.
Ø Memulai
pengajaran dengan memperlihatkan butir-butir/skop/perkara-perkara penting dalam pembelajaran/tajuk.
2.
AKTIVITI
PEMBELAJARAN.
I.
(Tahap/Fasa
Pertama) Eksplorasi / Menyelongkar.
Ø Pelajar
mencari informasi [maklumat] yang luas
dan mendalam tentang topic yang dipelajari
[nilai – kendiri, berfikir logis, kreatif, kerjasama].
Ø Menggunakan
pelbagai pendekatan pembelajaran, media pembelajaran dan sumber belajar lain. [
ni;lai- kreatif dan berusaha bersungguh-sungguh]
Ø Menggalakkan interaksi antara pelajar dengan pelajar,
pelajar dengan guru. [ nilai – kerjasama, saling menghargai, prihatin terhadap
persekitaran]
Ø Melibatkan
pelajar secara aktif dalam setiap kegiatan pembelajaran/tugasan. [nilai –
kendiri, kerjasama dan berusaha bersungguh-sungguh]
II.
(Tahap/Fasa
Kedua) Elaborasi.
Peserta diberi peluang untuk
memperoleh pengetahuan dan ketrampilan serta sikap ingin mengetahui lebih
lanjut melalui sumber-sumber dan kegiatan pembelajaran.
Ø Membiasakan
pelajar membaca dan menulis dengan pelbagai ragam bahasa melalui tugas-tugas
tertentu dan bermakna yang diberi. [ nilai – cintakan olmu, kreatif dan logik]
Ø Membimbing
pelajar melalu pemberian tugasan, diskusi dan lain-lain untuk membina gagasan
baru (kemahiran dan pengalaman/pengetahuan baru) secara lisan mahu oun tulisan.
[nilai – kreatif, yakin, kritis, saling menghargai dan sopan santun]
Ø Memberi
kesempatan untuk berfikir, menganalisis, menyelesaikan masalah, dan bertindak
tanpa rasa takut [nilai – kreatif, yakin, kritis]
Ø Membimbing
pelajar bersaing secara sihat untuk meningkatkan prestasi pelajar [ nilai-
jujur, disiplin, berusaha, menghargai]
Ø Membimbing
pelajar membuat laporan hasil kerja merungkai yang dilakukan, baik secara lisan
mahu pun bertulis, secara individu atau pun kelompok [ nilai – jujur,
bertanggungjawab, yakin diri, saling menghargai, kendiri, kerjasama]
Ø Membimbing
pelajar menghasilkan kerja individu /kelompok [nilai – yakin, saling
menghargai, kendiri, kerjasama]
Ø Membimbing
pelajar melakukan pameran, pertandingan,
festival bersama produk yang dihasilkan. [ nilai – yakin, saling menghargai,
kendiri, kerjasama]
Ø Membimbing
pelajar dalam melakukan kegiatan yang boleh menumbuhkan kebanggan dan rasa
percaya diri pelajar [ nilai – yakin, saling menghargai, kendiri, kerjasama]
III.
Konfirmasi/Peneguhan/Pengukuhan.
Pengukuhan terhadap nilai dan
sikap baik serta pengetahuan yang diperolehi oleh pelajar.
Ø Memberikan
tindak balas positif dalam bentuk lisan, tulisan, isyarat mahu pun hadiah
terhadap keberhasilan pelajar [ nilai – saling menghargai, yakin, santun,
kritis, logik]
Ø Memberikan
peneguhan/penghargaan terhadap hasil pencarian/eksplorasi dan elaborasi pelajar
melalui pelbagai sumber. [ nilai – yakin, logic, kritis]
Ø Membimbing
pelajar membuat refleksi untuk memperoleh pengalaman belajar yang telah
dilakukan. [ nilai- memahami kelebihan dan kekurangan]
Ø Membimbing
pelajar untuk mendapatkan pengetahuan yang lebih mendalam dan luas,
keterampilan dan sikap yang lebih jauh/baik, antaranya guru ;
-
Menjadi sumber
rujukan dan penunjuk cara/pembimbing kepada pelajar yang menghadapi
kesulitan, dengan menggunakan bahasa yang baku. [ nilai – prihatin, santun]
-
Membantu menyelesaikan masalah [ nilai –
prihatin]
-
Memberi panduan agar pelajar dapat
menterjemahkan hasil kerja ekplorasi/perungkaian mereka [ nilai – kritis]
-
Memberikan informasi/maklumat untuk kerja-kerja merungkai sesuatu dengan
lebih jauh/mendalam. [ nilai – cinta ilmu]
-
Memberikan motivasi kepada pelajar yang kurang
atau belum menunjukkan pembelajaran secara aktif. [ nilai – prihatin, yakin]
3.
PENUTUP.
Ø Bersama-sama
dengan pelajar membuat
rumusan/kesimpulan pelajaran. [ nilai- kendiri, kerjasama, kritis, logik]
Ø Melaukan
penulisan/refleksi terhadap aktiviti yang sudah dilaksanakan secara tetap dan
terancang. [ nilai- jujur, mengetahui kelebihan dan kekurangan]
Ø Memberikan
penghargaan/peneguhan terhadap proses dan hasil pembelajaran. [ nilai- saling
menghargai, yakin, santun, kritis, logik]
Ø Merancang
aktiviti lanjut dalam bentuk pembelajaran remedy, program pengayaan, kaunseling
atau memberikan tugas individu atau kelompok sesuai dengan hasil
dapatan/penguasaan pelajar.
Ø Menyampaikan
tajuk pembelajaran pada pembelajaran berikutnya.
Ø Berdoa
pada akhir pembelajaran.
Perkara yang perlu diperhatikan.
Ø Guru
harus merupakan seorang model dan karaktor [berketrampilan].
Ø Guru
harus memberikan penghargaan kepada pelajar yang menunjukkan perubahan sikap
yang dikehendaki dan denda kepada yang tidak menunjukkan perubahan. Penghargaan
atau denda boleh dalam bentuk lisan atau bukan lisan, kad ucapan, catatan atau
peringatan. Guru perlu menunjukkan prihatin mendalam terhadap masalah
pelajarnya.
Ø Hindari
mengolok-olok/mengejek pelajar yang datang lambat/menjawab soalan/pendapat
tidak relevan/tepat. Jangan menyindir. Guru harus sentiasa berusaha untuk
membina sikap bertanggungjawab, empati, kritis, kreatif, inovatif, yakin diri
dsb.
Ø Guru
memberikan peneguhan, bermula dari aspek2 positif, baik pada pendapat, karya,
hasil kerja atau sikap pelajar.
Ø Guru
menunjukkan kekurangan-kekurangannya dengan ‘hati’, agar sikap2 saling
menghargai dan menghormati, kritis, kreatif, yakin diri, santun dsb dapat
tumbuh subur di dalam diri pelajar.
No comments:
Post a Comment