Semoga dengan 17 kreteria penilaian/tindakan di bawah akan dapat membantu guru-guru mata pelajaran meningkatkan penguasaan kemahiran pelajar.
1. Cara yang jelas bagaimana memandu peningkatan pencapaian individu.
2. Maklum balas yang jelas – apa yang perlu ditingkatkan dan cara terbaik
yang boleh dilaksanakan.
3. Menjelaskan kedudukan tahap sebenar pelajar dan ketelusan menetapkan
kriteria untuk membolehkan perancangan pembelajaran pelajar.
4. Hubungan yang jelas antara pembelajaran pelajar dan perancangan pelajaran.
5. Menyediakan rangka kerja yang berfokus kepada pembangunan
pengajaran dan pembelajaran sekolah secara keseluruhannya.
6. Membentuk kesepakatan di kalangan guru dalam konteks di mana mereka
boleh membangunkan kemahiran mengajar mereka.
7. Memahami dengan tepat apa yang ingin dipelajari dan mengapa, dan apa
langkah-langkah yang boleh membantu mereka di masa akan datang.
8. Menilai kemajuan mereka sendiri ( dan juga membantu rakan-rakan )
9 .Mengiktiraf piawai yang mereka sasarkan dan berusaha ke arah
kecemerlangan.
10. Memikirkan bagaimana mereka belajar.
11. Membangunkan strategi pembelajaran
yang pelbagai.
12. Terlibat dalam perbincangan berkualiti tinggi bersama guru, orang dewasa
lain dan rakan-rakan untuk membangunkan pelajar yang berwibawa.
13. Membentuk budaya bilik darjah yang menggalakkan interaksi dan
digunakan sebagai alat penilaian.
14.
Mengguna dan menyelami kaedah pengajaran
yang terbaik/berkesan
untuk memenuhi keperluan pelajar.
15.
Menggunakan pendekatan
yang berbeza-beza untuk menilai
pemahaman pelajar.
16.
Memberi maklum balas terhadap prestasi pelajar dan mengenal pasti
arahan/tindakan yang sesuai untuk memenuhi keperluan.
17.
Penglibatan pelajar secara aktif dalam proses pembelajaran.
No comments:
Post a Comment