Friday 24 January 2014

PENGURUSAN BILIK DARJAH – RUANG DAN DINDING BILIK DARJAH

Pendahuluan.
Hasil bimbingan SISC+ BM sejal 2013, dapatan yang diperolehi adalah 95% bilik darjah yang dilihat tidak dimanfaatkan sepenuhnya oleh guru sebagai ruang ilmu, ruang untuk memupuk minat suka membaca dan sudut yang boleh membina semangat dan keinginan untuk berjaya secara kendiri di kalangan pelajar.


Keutamaan Pengurusan Bilik Darjah Secara Umum.
Bilik darjah merupakan medan perjuangan utama seorang guru menjalankan tugas, peranan dan tanggungjawab. Bilik darjah perlu diurus dengan keadaan terbaik dan kondusif agar pembelajaran dan pengajaran dapat dijalankan dengan efektif dan menjadi pengalaman yang menyeronok.


Kelemahan Pengurusan Ruang dan Dinding Bilik Darjah Yang Dikenalpasti.
Lonjakan prestasi lebih pantas memerlukan persekitaran yang kondusif. Berikut adalah beberapa kelemahan yang ditemui dan yang diyakini perlu untuk diambil perhatian serius oleh pihak guru atau sekolah.
· Warna bilik darjah tidak ceria.
· Dinding bilik darjah kosong – tiada info, tiada hiasan.
· Bahan dipamer sudah lusuh dan sudah tidak berkaitan
· Sudut pembelajaran hanya jadi ruang longgokkan pameran bekas hasil kerja murid.
· Gambar, abjad, nombor yang ada tidak bersifat kreatif.
· Meja kerusi cuma diatur secara biasa. Tidak ada ciri-ciri usaha untuk ‘yang luar biasa’.
· Meja rosak – berparit/berlubang/tiada laci.
· Keceriaan meja, dinding dalam dan ruang dinding luar diabaikan.
· Tiada Sudut Membaca.
· Bilik darjah tidak selesa - panas, cahaya yang masuk berlebihan [menyilaukan mata]
· Bilik darjah sempit.


Bilik darjah harus dapat berfungsi;

· Memberi peluang kepada pelajar mempelajari sesuatu yang baru dan mendapat ilmu yang mereka tidak pernah ketahui sebelum ini .
· Membentuk disiplin pelajar melalui peraturan-peraturan bilik darjah yang perlu dipatuhi oleh pelajar ketika berada di bilik darjah.
· Memudahkan guru melihat semua pelajar.
· Memudah pengendalian pdp.
· Menenangkan dan memberikan keselesaan. Unik.
· ‘Persekitaran baru’ untuk ruang mengisi masa lapang – membaca.
· Mendorong ke arah pembelajaran yang lebih memberangsangkan.
· Menggalak pembelajaran secara kendiri khususnya mengatasi masalah kelemahan diri.
· Menggalakkan persaingan sihat di kalangan murid.


Apa yang perlu dan baik ada di dalam bilik darjah?

· Jadual Waktu Pembelajaran.
· Organisasi Kelas.
· Jadual Tugas Harian Pelajar.
· Rekod Perabot Kelas.
· Sudut Pembacaan.
· Sudut Info/Ilmu Pengetahuan.
· Sudut Pameran Hasil Kerja Pelajar.
· Peraturan Bilik Darjah
· Hiasan ringkas yang menarik.
· Analisis Item Setiap Ujian.
· Carta Kemajuan Mingguan Pelajar.
· Ruang Penghargaan Pelajar [di dinding luar bilik darjah]
· Moto.


Semua perkara di atas, seharusnyalah di buat dalam bentuk yang kreatif dan inovatif. Pelajar kini sudah terdedah kepada banyak bentuk persekitaran yang menyenangkan hati dan mata memandang. Keadaan bilik darjah yang kosong dan dalam bentuk ‘biasa’ sudah tidak terpakai lagi. Pelajar harus disediakan cabaran-cabaran minda dan kesukaan naluri yang lebih tinggi arasnya.

No comments:

Post a Comment